Frukost tips

Publicerat den 2013-01-16 kl 18:11:00 i Elin

På senaste tiden har jag sett många recept på olika "davos" men har aldrig riktigt förstått mig på vad det är eller varför det är så bra. Men igår kväll så föll stenen på plats. Jag hittade ett väldigt enkelt recept på en apelsindavos, på en av de väldigt många bloggarna som jag följer, så jag gjorde om receptet lite och testade. Resultatet blev väldigt bra och tidssparande och eftesom många har det väldigt stressigt på morgonen och har svårt att hinna med att fixa frukost, så tänkte jag dela med mig av det. Davos är alltså ungefär som "overnight oats", gröt som man ställer in i kylskåpet över natten, men istället för vatten andvänder man sig av yoghurt. Konsistensen på den blir ganska lös. (hoppas ni hängde med) ;) Här kommer iallafall receptet:

Kaneldavos (1 pers):

  • 1 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn
  •  2 dl naturell lättyoghurt
  •  kanel

Blanda ihop havregrynen och yoghurten i en skål och smaka av med kanel. Om man vill ha den lite sötare går det att ha in nån form av sötning också ( tex. stevia, agave sirap, honung) Täck över skålen med plasfolie och ställ in i kylskåpet över natten.

På morgonen tar man bara fram davosen och toppar med vad man vill. Superenkelt och gott! :)

Jag toppade min med en kiwi, varma blåbär och Qvark & yoghurt

/ Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Lovisa